Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
7 jul 2014 Nieuws

Kamerbrief over standaardproducten

Minister Dijsselbloem van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over standaardproducten. Daarin stelt de minister dat het op dit moment prematuur lijkt om zonder nader onderzoek aan de slag te gaan met het standaardiseren van financiële producten. AFM en ACM gaan nader onderzoek doen.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Download "Kamerbrief over standaardproducten" (pdf, 10 pagina's)

Wat is een standaardproduct?
Een standaardproduct is een product waarvan alle productvoorwaarden, behalve de prijs zijn voorgeschreven. Een standaardproduct vormt een richtpunt voor consumenten in een divers aanbod.

Beoordeling per financieel product

Hypotheken
Hypotheken worden in het rapport van de commissie Structuur Nederlandse Banken aangemerkt als mogelijk te standaardiseren product. Dit ligt voor hand want de hypothecaire lening wordt aangegaan voor een langere termijn en met name omdat de bank voor de funding daarvan een langere verplichting aangaat, kent het overstappen bij hypotheken aanmerkelijke kosten. Omdat het voor consumenten vaak lastig is de kwaliteit van een hypotheek te beoordelen, wordt er geadviseerd en advisering brengt ook aanmerkelijke kosten met zich mee, ook bij het overstappen.
Betwijfeld kan echter worden of er bij nieuwe contracten nog steeds sprake is van een grote mismatch tussen behoefte en gekozen product, nu de fiscale facilitering zich richt op de annuïtaire hypotheek. Daarmee wordt de vraag grotendeels richting dit relatief verantwoorde hypotheekproduct gestuurd.
Al met al zou standaardisatie bij hypotheken wel tot betere vergelijkbaarheid in de markt kunnen leiden, maar de toegevoegde waarde is beperkt.

Consumptief krediet
Een standaard voor consumptief krediet lijkt niet nodig.

Betalen en sparen
Een standaard voor betalen en sparen lijkt niet nodig.

Pensioensparen
Pensioensparen wordt in het rapport van de Commissie Structuur Nederlandse Banken aangemerkt als mogelijk te standaardiseren product.

Vermogensopbouw door beleggen
Een standaardproduct zou kunnen helpen keuzestress te verminderen en om consumenten passief te laten beleggen. Hieraan kleven echter wel de bezwaren dat een gestandaardiseerd product niet betekent dat er geen beleggingsrisico meer is.

Verzekeringen
De meeste verzekeringen hebben geen langlopend karakter en overstappen kent doorgaans weinig drempels die voortvloeien uit het product en verzekeringen kunnen door grote groepen consumenten eenvoudig opgezegd worden. De disciplinerende werking is daarom over het algemeen vermoedelijk relatief goed bij de meeste verzekeringen.

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV’s) voor zelfstandigen worden hier separaat beschouwd, want in tegenstelling tot de meeste verzekeringen zijn ze complex en langlopend.

Conclusie
Standaardproducten zijn een mogelijke interventie in markten die niet optimaal werken. Een standaardproduct kan van toegevoegde waarde zijn als het gaat om ingewikkelde producten waar consumenten moeilijk de kwaliteit van kunnen beoordelen.

Onderzoek
Om een en ander in kaart te brengen heeft ACM aangegeven om nader onderzoek te doen naar kansen en risico´s voor de marktwerking van standaardproducten in de verschillende financiële deelmarkten. De AFM gaat nader onderzoeken hoe standaardproducten kunnen bijdrage aan goede keuzes door consumenten met betrekking tot financiële producten.

 

Bron: Rijksoverheid

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar voor abonnees. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Kostprijsmodel leidt niet tot inzicht en vergelijkbaarheid van tarieven voor consument

De minister heeft aangegeven dat consumenten in staat moeten zijn om op basis van informatie over de reikwijdte en prijs van de dienstverlening te beslissen welk soort dienstverlening zij wensen en waar zij die willen betrekken. Een gelijk speelveld tussen het intermediaire- en het directe kanaal is daarbij van groot belang. Daarom moeten ook directe aanbieders de kosten van dienstverlening (advies- en distributiekosten) transparant maken. Deze kostprijs van dienstverlening dient te worden berekend op basis van een kostprijsmodel, om ervoor te zorgen dat de kosten tussen de verschillende distributiekanalen vergelijkbaar, juist en controleerbaar zijn. Deze belangrijke doelstelling dreigt nu niet te worden bereikt, stelt de OvFD.

Grote behoefte financieel advies bij consumenten

In 2012 is Nibud.nl meer dan 4 miljoen keer bezocht. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2011, toen de site 2,4 miljoen keer werd bezocht. Het Nibud ziet dat consumenten ongerust zijn over hun koopkracht, grip op hun geld willen en op zoek zijn naar objectieve informatie over geld.

Uw mening

 
I.E. van der Leeden
7 jul 2014
Met name de overheid en de aanbieders hebben belang bij het standaardiseren van producten. Voor de klant betekent het een verschraling van het aanbod. De bemoeienis van de politiek gaat wat mij betreft hier veel te ver. Het goed uitleggen van productvoorwaarden en het adviseren volgens het ken-je-klant principe lijkt mij een taak waar het moderne onafhankelijke intermediair prima tegen opgewassen is. Veel onderzoek dus voor niets en als dit doorgaat een heel slecht perspectief voor de klant en de conurrentieverhouding tussen aanbieders (alleen de prijs is dan nog onderscheidend namelijk).
 
Wilt u reageren? Log graag eerst in.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

7 jul 2014

Laatst gewijzigd

7 jul 2014

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.